Vietnamin osakemarkkinan toipuminen jatkui toukokuussa ja VN-indeksi nousi 12,4 %. Parhaiten performoivat VCB (+ 25,3 %), VHM (+ 20,4 %) ja VNM (+ 16,2 %). PYN Eliten arvo nousi 7,9 % VEA:n (+ 5,8 %), TPB:n (18,7 %) ja HDB (+ 17,2 %) ansiosta.
Yli kuukausi on kulunut siitä, kun Vietnamin hallitus alkoi purkamaan koronakriisin aiheuttamia rajoituksia. Yritys- ja yhteiskunnallinen toiminta on palautunut nopeasti, vaikka ne ovatkin alhaisemmalla tasolla kuin pandemiaa edeltävänä aikana. Kadut ovat täyttyneet työpaikoille palaa-vista ihmisistä, ravintolat ovat avanneet ovensa ja lentokentät ovat toivottaneet takaisin liikematkailijat sekä kotimaiset turistit. Vähittäiskaupan ja palveluliiketoiminnan liikevaihto oli toukokuussa 384,8 biljoonaa dongia, kasvaen huhtikuusta +26,9 % (-4,8 % vuotta aiemmasta). Viiden ensimmäisen kuukauden aikana laskua oli 3,9 % vuotta aiemmasta. Vähittäiskaupan liikevaihto nousi toukokuussa 17,3 %, majoitus- sekä elintarvike- ja juomateollisuus +95,8 % ja turismi +780,1 % huhtikuun tasosta.
Talouden yleisen hidastumisen vuoksi Vietnamin hallitus on kasvattanut julkisia investointeja BKT:n kasvun vauhdittamiseksi. Keskushallinto on äskettäin ehdottanut kolmea erilaista suunnitelmaa, jotka muuttavat, kokonaan tai osittain, kahdeksan pohjois-eteläsuuntaisen moottoritien osahanketta julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuudesta julkiseksi investoinniksi. Tämä tulee kasvattamaan ylimääräisiä julkisia investointi-menoja 1-1,9 miljardia dollaria. Hallitus nimesi hiljattain uuden salkkuyhtiömme ACV:n, Saigonin Tan Son Nhat -lentoaseman kolmannen mat-kustajaterminaalin investoinnin partneriksi. Samalla tullaan vauhdittamaan Saigonin uuden Long Thanhin lentokentän raivausprosessia, jonka terminaalit kuuluvat myös ACV:n rakennuskohteisiin.
Vietnamin hallitus on toukokuussa tarjonnut merkittäviä kannustimia paikalliselle autoteollisuudelle. Hallitus on leikannut paikallisesti koottujen autojen rekisteröintimaksua 50 prosentilla vuoden 2020 loppuun saakka ja laskenut autojen tuontiveron nollaan. VEA:n kolmen osakkuusyri-tyksen osalta odotamme Toyotan hyötyvän näistä kannustimista eniten vahvan paikallisen valmistuspohjansa ansiosta. Ford on myös suunni-tellut yli kaksinkertaistavansa kotimaisen tuotantokapasiteettinsa, kun taas Hondalle syntyy varmasti hyvä syy laajentaa Vietnamin tehdastaan. Odotamme vahvan kotimaisen autoteollisuuden johtavan kilpailukykyisemmin hinnoiteltuihin tuotteisiin ja lisääntyneeseen autojen kysyntään.
PYN Eliten osuuden arvo on laskenut vuoden alusta 10,3 %, VN-indeksin ollessa 10,0 prosenttia matalammalla. Toukokuussa jatkoimme port-folion kasvattamista laatuosakkeilla, joissa on potentiaalia merkittävään tuottoon seuraavien 2-3 vuoden aikana.